Kiedy warto zmienić biuro rachunkowe na nowe?

Biuro rachunkowe

Nawiązując współpracę z biurem rachunkowym przedsiębiorca oczekuje, że księgowość jego firmy będzie prowadzona w sposób rzetelny, uczciwy i transparentny. Oddaje w ręce specjalistów kwestie księgowe, sam natomiast może całkowicie skupić się na prowadzeniu biznesu. Niestety nie zawsze biuro rachunkowe wywiązuje się ze swoich obowiązków lub przedsiębiorca przestaje być zadowolony ze świadczonych na jego rzecz usług. Taka sytuacja może mieć różne przyczyny. Niekiedy jest to związane z rażącymi błędami popełnianymi przez biuro rachunkowe, ale często powodem niezadowolenia są ceny usług, które okazują się za wysokie w stosunku do zapewnianego wsparcia.

Jeśli pojawiają się jakiekolwiek wątpliwości, warto zastanowić się nad zmianą dotychczasowego biura rachunkowego na nowe.

Decyzja o zmianie biura rachunkowego

Jak już zostało wspomniane, decyzja o zmianie biura rachunkowego może mieć wiele przyczyn. Najczęściej jednak podejmowana jest przez przedsiębiorców w momencie, gdy podejrzewają oni, że księgowość prowadzona jest w sposób nierzetelny i ujawniają się pewne niedociągnięcia. Przedsiębiorca może być też niezadowolony w przypadku, gdy kontakt z biurem jest utrudniony, nie ma transparentności we współpracy, pojawiają się problemy z uzyskaniem odpowiedzi na zadawane pytania, czy wątpliwości.

Warto przy tym dodać, że nieodpowiedzialne, nierzetelne lub nieprofesjonalne biuro rachunkowe może narażać przedsiębiorcę na poważne straty. Pamiętajmy, że to przedsiębiorca właśnie odpowiada za rozliczenia podatkowe. Biuro rachunkowe na podstawie pełnomocnictwa reprezentuje firmę w urzędach, sporządza i składa deklaracje itp. Jednak w przypadku ewentualnej kontroli skarbowej, pełną odpowiedzialność ponosi przedsiębiorca. I to właśnie w jego interesie leży pomyślna współpraca z godnym zaufania biurem rachunkowym.

Oczywiście, jeśli przedsiębiorca zostanie obarczony karami za nieprawidłowości podatkowe, które w praktyce były spowodowane działaniem biura rachunkowego, może on dochodzić odszkodowania z polisy OC biura. Niemniej jednak wiąże się to z szeregiem problemów, których warto unikać.