KSIĘGOWOŚĆ W MAŁEJ FIRMIE – SAMODZIELNIE CZY Z BIUREM RACHUNKOWYM?
mecenas z laptopem

Wielu początkujących przedsiębiorców prowadzących niewielką działalność zastanawia się nad tym, czy prowadzić księgowość firmy samodzielnie, czy też nawiązać współpracę z profesjonalnym biurem rachunkowym. Za pierwszą opcją przemawiają przede wszystkim kwestie finansowe. Druga możliwość z kolei pozwoli przedsiębiorcy zaoszczędzić sporo czasu (i nerwów), a jednocześnie pozwoli uniknąć ewentualnych pomyłek i poważnych niekiedy w skutkach ich konsekwencji.

Prowadzenie księgowości samodzielnie – czy warto?

Podstawą księgowości w firmie jest prowadzenie księgi przychodów i rozchodów. To dość mało skomplikowana ewidencja, gdzie księguje się sprzedaż i wydatki na podstawie faktur i rachunków. W ten sposób można wyliczyć podatki. Większość przedsiębiorców korzysta przy tym ze specjalnego oprogramowania komputerowego ułatwiającego prowadzenie tych czynności. To zadanie jest dość łatwe, ale czasochłonne i wymagające sporo cierpliwości, gdyż należy wprowadzić szereg skrupulatnych informacji. Oprócz wprowadzania dokumentów należy też pamiętać o wielu innych elementach, takich jak m.in.:

  • ewidencja środków trwałych i wartości niematerialnych
  • generowanie i składanie deklaracji podatkowych
  • prowadzenie rejestru VAT (w przypadku podatników VAT)

Zaletami samodzielnego prowadzenia księgowości jest możliwość zaoszczędzenia sumy, którą w przypadku współpracy z biurem rachunkowym musielibyśmy przeznaczyć na opłatę za usługi. Kolejnym atutem jest możliwość szczegółowego monitorowania wszystkich kwestii formalnych i finansowych w firmie. Niestety trzeba zdawać sobie sprawę również z szeregu wad wynikających z samodzielnego prowadzenia księgowości w firmie. Przede wszystkim trzeba temu poświęcić sporo czasu. Dodatkowo istotne jest posiadanie bieżącej wiedzy z zakresu prawa podatkowego i rachunkowości, a także stałe podnoszenie swoich kwalifikacji i wiedzy w tej dziedzinie, która jest dość zmienna. Trzeba również samodzielnie odprowadzać zaliczki na podatek dochodowy, dotrzymywać terminów składania deklaracji i płatności podatków. Przedsiębiorca musi we własnym zakresie drukować i przechowywać księgi przychodów i rozchodów. I co równie istotne, samodzielne prowadzenie księgowości jest obarczone znacznie większym ryzykiem popełnienia błędu. A za ewentualne błędy w tej materii zawsze ponosi odpowiedzialność przedsiębiorca.

Księgowość firmy prowadzona przez biuro rachunkowe

Jest bardzo liczne grono przedsiębiorców, którzy świadomie nie chcą podejmować się samodzielnego prowadzenia księgowości, więc te sprawy oddają w ręce profesjonalistów. Zlecenie księgowości do biura rachunkowego związane jest z pewnymi kosztami, ale daje pewność prawidłowego prowadzenia całej dokumentacji.

Trzeba pamiętać, że profesjonalne biuro rachunkowe jest dla przedsiębiorstwa istotnym partnerem w biznesie. Nie tylko księguje dokumenty i rozlicza podatki, ale również zapewnia fachowe doradztwo z zakresu najkorzystniejszych rozwiązań podatkowych, co może skutkować mniejszymi zobowiązaniami względem fiskusa. Dzięki temu przedsiębiorca może całkowicie poświęcić się prowadzeniu firmy, oszczędzając przy tym mnóstwo czasu. Przedsiębiorca nie musi dokształcać się w zakresie księgowości i rachunkowości, a jednocześnie ma kontakt ze specjalistami z biura rachunkowego, którzy dzielą się z nim najważniejszymi informacjami, które są zbieżne ze specyfiką działania firmy. Profesjonaliści zapewniają mu też wsparcie w różnych nietypowych sytuacjach.